alweer 2 maanden - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu alweer 2 maanden - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu

alweer 2 maanden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 Maart 2009 | Denemarken, Kopenhagen

Hallo allemaal!!
Daar zijn we weer!!! En ja jullie lezen het goed. Ik woon alweer 2 maanden in denemarken, en wij wonen alweer 2 maanden samen!
En...het bevalt prima.
Maar goed wat is er de afgelopen weken allemaal gebeurd.
Ik heb een weekje kursus gehad. Is eigenlijk een basis kursus voor verpleegkundige die op kinderafdeling willen werken. Niet dat ik nou zo`n kursus nodig had aangezien ik in nederland een opleiding voor kinderverpleegkundige heb gevolgd. Maar ze boden mij dat aan omdat het misschien voor mijn deens wel handig was. Er wordt dus lekker meegedacht door de afdeling!
Heb die week dus weer een heleboel deens geleerd. Moet eerlijk zeggen dat ik blij was dat de meeste docenten een powerpoint presentatie erbij hadden want lezen gaat me toch nog steeds het makkelijkst af!
Het scheelde natuurlijk ook dat de stof voor mij niet nieuw was.

Op het werk moet ik zeggen dat ik me steeds meer op mijn gemak voel. Had 2 weken geleden een gesprek met mijn "werkbegeleiders" en teamleider. Ik had hierin aangegeven dat het soms best wel frustrend is voor mij dat ik niet kan werken zoals ik nederland werkte. Omdat veel dingen nieuw zijn en ik dus geen routine heb etc. Ze hebben me toen op het hart gedrukt dat ik mezelf echt de tijd moet geven. En ze zeiden dat ze het al heel knap van me vonden hoe ver ik nu al ben! Nou die zit in de pocket!!!
Ik merk dat ik nu steeds meer door heb hoe ze hier werken en ik dus meer dingen zelf kan doen waardoor ik me dus ook zekerder voel.
Het is wel grappig, ik heb een collega die een nederlandse ex-man heeft. Ze kan nog best goed nederlands, dus als we samen werken kan ik met haar beetje nederlands praten! Heel handig en af en toe ook wel lekker!

Heb nu ook een deense mobiel zoals velen van jullie via de mail vernomen hebben. Kostte ff wat moeite maar goed dan heb je ook wat! hahaha
Alleen nou is er wel een klein probleempje...voor sommige van jullie althans. Ik zit bij een vrij nieuwe provider genaamd 3. Nou hebben ze nog geen afspraken met alle nederlandse providers. Van een weet ik dat zeker dat is Vodafone. Wat betekend dat? Ik kan geen smsjes ontvangen van mensen met vodafone, en ik kan geen smsjes sturen naar mensen met vodafone. Bellen geeft geen problemen!
Het kan dus zijn dat dit ook het geval is met andere providers. Mochten jullie dus geen sms terug krijgen dan komt dat dus zeer waarschijnlijk daardoor en niet doordat ik geen zin heb om terug te smsen ;-)

Het weer is ondertussen lekker nederlands geworden. Af en toe een bui, maar vandaag een lekker zonnetje! Het voorjaar komt eraan!!
We hebben een tijdlang veel sneeuw gehad, wat erg mooie plaatjes opleverde. Zie foto`s. Maar ik ben toch wel blij dat ik niet meer door de sneeuwstormen hoef te fietsen!!

Oja veel gestelde vraag; wanneer zijn jullie weer in nederland??
Wij komen 3 april `s avonds naar nederland en zijn er dan t/m 13 april. Of we dan ook iedereen kunnen zien weten we natuurlijk niet, een agenda is snel gevuld!!

Ed wil jij nog wat zeggen????
Nee zegt ie........Hij is ff het deense nieuws aan het bekijken. Inderdaad bekijken want begrijpen doet ie het niet!!! ;-)
Blijft leuk dat Deens. Gelukkig ben ik weer begonnen met Deense taallessen. Ik zal het ooit wel een keer oppakken, toch??!! :-)

Afgelopen maand moest ik mijn rijbewijs verlengen. Dus ik naar het gemeentehuis en in het deens (ja, kan het toch wel een beetje) aangegeven dat ik mijn rijbewijs wilde verlengen. Papieren ingevuld en het zou wel goedkomen. Moest tevens mijn rijbewijs inleveren. Kreeg een votje terug wat door moest gaan als tijdelijk rijbewijs. Week later kreeg ik een brief in huis dat ik eerst een test bij de dokter moest doen anders konden ze mijn rijbewijs niet verlengen. Zouden ze mij toch verkeerd verstaan hebben....?? Aan de andere kant dacht ik, ha eindelijk kan ik ook een keer van het gezondheidssystem gebruik maken wat algemeen als goed bekend staat omdat alles 'gratis' is. Ik gebeld naar de dokter. Of ik een pasfoto mee wilde nemen en 450 dkk (60 eurie). Dat eerste begreep ik nog wel maar met dat tweede had ik wat meer moeite. Ze vertelde dat dit normaal was en ik hoefde geen andere dokters op te bellen want het is overal even duur. Oke dan, bedankt! Ik naar de dokter. Moest een ogentest doen. Moest door een spiegel kijken naar een bord met allemaal letters. Toen ik bij de dokter aankwam begon ik heel fanatiek in het deens. In welke taal ik de letters heb opgelezen weet ik nog steeds niet maar volgens mij was het gewoon in het Nederlands. Kan je vertellen dat het opnoemen van het alfabet in NL of in DK toch wel duidelijk verschillend is. Ach ja lekker belangrijk. Haha! Na 10 min stond ik weer buiten. Inmiddels heb ik mijn deense rijbewijs ontvangen en deze is gewoon geldig t/m 2049! Als je het van een andere kant bekijkt is het natuurlijk helemaal niet duur als ze je voor dat bedrag garanderen dat je ogen niet achteruit gaan t/m 2049. :-)

Ik heb nog wat fotootjes toegevoegd van mijn werkplek. Heb mooi uitzicht op kasteel in Hillerod.

Dit was het weer van nu! Toedeledokie.

Groetjes,
Ed & Suus





  • 03 Maart 2009 - 20:09

    Anke:

    Alweer twee maanden in Denemarken! Wat gaat dat snel!

  • 03 Maart 2009 - 22:04

    Chiel:

    Het blijft leuk om te lezen die stukjes Suus!
    Die bijdrage van Ed is ook weer geniaal!
    Leuke foto's btw!
    Greets Ch!eL

  • 04 Maart 2009 - 06:01

    Sandy:

    Wow! Mooie winterse plaatjes hoor! Maar inderdaad, laat de lente maar weer komen!
    x
    San

  • 04 Maart 2009 - 12:21

    Marjolein:

    Hoi alletwee!
    ik vind het erg leuk om weer te lezen van jullie!
    We hebben inmiddels een thema feest bij ons thuis gehad....en het was van alles wat eten, mexicaans, hollands, kaasfondue, rare combi's, maar wel gezellig...!!
    Ed; wel prettig tot 2049 je rijbewijs geldig!!hahaha...
    Ik ben op het moment erg aan het afstuderen en over drie maanden klaar..behoorlijk druk nog. Tot in Nederland!
    Gr. Marjolein (en frank ook..)

  • 04 Maart 2009 - 19:54

    Truus:

    Leuk weer wat van je te horen,je hebt wel lekker veel te vertellen steeds maar heel leuk.Wat een gedoe met telefoon en rijbewijs he daar in DM.
    Nou groetjes ook van Nico,Wij gaan a.s.vrijdag met de jongens en Annemieke en Adrie en Irene Kim met kinderen Rick en Esther naar de sneeuw in Italie hebben er echt zin in.
    groetjes ui Lisse.

  • 04 Maart 2009 - 19:56

    Fam. Stam:

    Ziet er gaaaf uit en klinkt goed!

    Leuk zeg, bijna naar Nederland! Ik vier de 4e mijn verjaardag, dus dan zie je misschien alweer wat bekenden!

    Liefs,
    Frank & El & Isabel

  • 05 Maart 2009 - 11:15

    Nancy:

    Leuk om jullie verhalen te lezen en wat jullie allemaal meemaken. Wat een gedoe soms zeg!!
    Hoe is het werk susanne? vergelijkbaar met ons?

    Groetjes

  • 06 Maart 2009 - 16:57

    Bianc:

    Hey Deense samenwoners,
    Mooi hoor die sneeuwfoto's!! Wij gaan morgen de sneeuw in (na een aantal uurtjes rijden;-) Dapper van je Suus dat geploeter door de sneeuw op je fietsie. Ed, kan je wel werken met zulk mooi uitzicht op het kasteel??
    Veel liefs Bianc

  • 09 Maart 2009 - 17:49

    Sancho & Jolanda:

    Hey Denen;-),
    Net weer even samen met moeders de vrouw jullie verhaal gelezen. Blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal uitspoken in dat dorp daar op die Frederiks(?) heuvel! Heb net ook nog even de foto's bekeken van het vorige bericht, lachen die foto van coach Wagner ;-). 2 maanden alweer, wanneer gaan jullie trouwen? Nou blijf ons op de hoogte houden. Groetjes San, Jo en Feline

  • 14 Maart 2009 - 16:30

    Mark:

    Wat leuk om jullie Deense nieuwtjes weer te lezen!

    Groetjes, Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2011

Farvel Denmark

26 November 2010

Aftellen in een winters Kopenhagen

26 September 2010

Het wordt minder....

28 Juni 2010

Echt waar?!?!??!!

07 April 2010

Voorjaar komt eraan!!!!
Susanne

Actief sinds 02 Dec. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 24724

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: