Het wordt minder.... - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu Het wordt minder.... - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu

Het wordt minder....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Susanne

26 September 2010 | Denemarken, Kopenhagen

Hallo allemaal!
Wat wordt minder dat vragen jullie je natuurlijk af? Nou het weer bijvoorbeeld. De zomer is echt over en de herfst begint zijn entree te maken. Mijn sportieve activiteiten (wordt vervolgd). Het aantal NL collega`s van Ed. Aantal maanden nog in Denemarken. Genoeg dus! Maar doelde uiteraard voornamelijk op onze stukjes op de website. Is namelijk al weer heel erg lang geleden dat wij (lees ik) een stukje geplaatst hebben op onze site.
Maar goed WE ZIJN ER WEER!!!!!
En we beginnen uiteraard bij het begin! De laatste keer eindigde het verhaal namelijk met de vooruitzichten op onze "zomer" vakantie naar IJsland.
Wat hebben wij daar genoten zeg! Echt IJsland is een heel bijzonder mooi land. De natuur heeft daar zoveel kanten die je niet vaak tegenkomt. Ik noem de Geisers, warm water bronnen, kraters, vulkanen, prachtige watervallen, gletsjers, rotspartijen etc.
We hadden een auto gehuurd die onze geduurende 2 weken mee zou nemen. Het begon goed, we kregen een upgrade!! Het werd nog beter want de eerste 2 dagen was het prachtig weer! Het was boven de 20 graden wat erg bijzonder is in IJsland (is namelijk maar 5 dagen per jaar werd ons verteld). In de blue Lagoon (warm water bron) konden we dus optimaal van het weer genieten.
Ik noemde al de Geisers. Wat een bijzonder fenomeen is dat. Doordat het water zeer diep onder de grond zo warm wordt spuit het met kracht omhoog. De hoogste die wij gezien hadden spoot ca 30m omhoog!
Vulkanen, ja heel europa weet ondertussen ook dat IJsland vulkanen heeft. De grootste vulkaan, de Hekla is al heeeeel lang erg rustig, maar die andere met die hele ingewikkelde naam, die is ff een tijdje onrustig geweest. Toen wij er waren was hij nog steeds niet in slaap gevallen maar het mooie was er van af. Hij rookte alleen een beetje. In de omgeving rond de vulkaan zag je nog steeds een "aswolk" hangen en ook de grond was zeer stoffig.
Watervallen, ja die heb je bijna overal wel, maar in IJsland worden ze wel steeds groter door het toenemende smeltwater van de gletsjers.
Gletjsers, ja wauw zeg. Erg gaaf om van afstand te zien.Maar nog cooler om met een snowscooter er overheen te scheuren!! we hadden die dag erg veel mazzel met het weer. Ze hadden daar 7 dagen regen gehad en wij....wij hadden ZON!! Geeft erg mooie plaatjes!
Rotspartijen, ja die hebben we veel gezien en als berggeiten beklauterd. Veel hikings gedaan met 1 uitschieter van bijna 7 uur wandelen en klauteren. Vermoeiend maar wel de moeite waard.
Oh over hiken gesproken. Erg leuk hoor, als het weer mee zit......
We gingen een trip naar Landmannalagaur maken. Omdat we daar met onze auto niet naartoe konden/mochten rijden hadden we een bustrip geboekt. Eind van ochtend heen en de volgende dag begin van de middag terug. Toen we daar aankwamen, in de middle of nowhere was het al lekker aan het waaien en dus goed koud.
We zouden slapen in een grote slaapzaal. Er waren genoeg bikkels die gingen kamperen!
`s middags maar besloten om een wandeling te maken. Het was ff zoeken voordat we het juiste pad gevonden hadden (gedetailleerde kaarten hadden ze niet) en het begon ook een beetje te regen. Maar ja nu hadden we eindelijk het pad gevonden dan ga je natuurlijk niet weer terug. oeps hadden we dat nou maar wel gedaan. Het begon steeds harder te regen en toen we boven op een hele hoge berg stonden waaide het ook heeeeel hard. Vond we niet heel erg prettig. We kwamen 2 andere berggeiten tegen, die wel goed voorbereid waren en dus regenkleding aanhadden... Zij kwamen van tegengestelde richting dus wij vroegen of het nog ver was. Het was nog wel ff een stukkie en we moesten nog een berg over dus ook nog een stuk hoger... Eerste wijze besluit van de dag genomen en teruggekeerd. Die weg kenden we tenminste en was wel veilig in die weersomstandigheden. Drijf en drijfnat en ijskoud kwamen we aan in onze slaapzaal. Nu komt het leuke, we hadden geen droge kleding....Het was tenslotte maar 1 nachtje dus we hadden alleen dagrugzakje mee. Dus in onze slaapzak gewurmd met een koppie thee erbij proberen warm te worden.
Het wordt nog leuker. De nacht valt. een slaapzaal met 25 personen allemaal op matrasjes naast elkaar. En daar liggen uiteraard SNURKERS tussen!! Niet normaal stopt de een begint de ander pfffff. De storm buiten werd ook nog erger met als gevolg dat een aantal tenten van de bikkels het niet overleefden! er kwamen dus nog meer mensen bij, de keuken werd volgelegd, kortom overal lagen mensen.
En ja het wordt nog leuker!
Ik had echt geen oog dicht gedaan! tegen de ochtend viel ik een beetje in slaap begint Ed tegen me aan te porren dat we eruit moeten. Om 9.30 moest je namelijk de slaapzaal verlaten. Ja maar ed, ik wil nog niet ben nog zo moe!!!!! Ed was al thee gaan maken en zei dat we toch echt moesten ontbijten. Hij verbaasde zich wel over de vele mensen die nog in hun slaapzakje lagen want het was al na 9 uur. Maar goed, het zal wel dacht ie. Oke Ed ik kom er uit. Weet niet waarvoor want het regende en waaide nog hard dus wandelen had niet veel zin. Maagje vol, alle kleding die ik mee had aangedaan, spullen gepakt. Toen keek IK eens op mijn horloge en zag tot mijn schrik dat het veeeeel vroeger was!!! ED...GVD. Jou horloge staat nog op deense tijd (lees 2 uur later)!!!
Eenmaal een beetje bijgekomen toch naar buiten gegaan. De storm was gaan liggen en we hebben nog een mooie wandeling door de vallei gemaakt.

Walvissentocht hebben we ook nog gedaan. Wel 2 keer omdat we de 1e keer niks zagen. De 2e keer iets meer maar viel ons een beetje tegen. Wat leuker was was een puffin tocht. Zijn echt hele geinige eend-achtige beestjes. Zijn zeer komisch!

We sliepen trouwens in van alles en nog wat. Van heerlijk hotel tot zeer koud houten hutje!
We hebben genoten van onze vakantie in IJsland. Echt een aanrader als je van natuur houd!

Is volgens mij al een aardig lang verhaal geworden maar ja dat krijg je als je zo lang niet schrijft. Ben namelijk nog lang niet klaar ;-)

Paps en mams (Heemskerk) waren op vakantie geweest in scandinavie en konden ons natuurlijk niet voorbij laten gaan! Ze stonden met de caravan op een camping in Roskilde en daar hebben ed en ik ook nog 2 nachtjes gecampeerd. Was heerlijk weer dus lekker op het strand gelegen terwijl Ed aan het werk was. Sorry Ed....

We hebben nog bezoek gehad van Suzanne en Diederik. Was erg gezellig! Het weer zat ze niet echt mee. Pfff wat was het slecht! In aantal delen van het land overstromingen en wij hebben ook de putdeksel zien dansen op het riool.

Naar NL zijn we afgelopen tijd uiteraard ook geweest!!!
Half augustus voor de vrijgezelle dag van Martine en Erik. De dames gingen scheuren op de kartbaan en eindigde gezellig in Haarlem met tapas en Haarlem Jazz. De mannen gingen poldersporten en eindigde ook in Haarlem.

In sept waren wij een hele week in NL! Veel (kraam)bezoekjes afgelegd. Ed en ik hebben voor trouwlokaties gekeken ;-)
We hebben opgepast op ons lieve petekindje Lara en als klapper de BRUILOFT van Martine en Erik. Was echt een super mooie dag, met een stralend bruidspaar en een super gaaf feest!

Zo dat was het verleden. Nu de toekomst! Ja wat zal ik schrijven over de toekomst....nog een paar maandjes en dan zijn jullie van onze stukjes af! hihihi
2011 komt in zicht!
Op mijn werk gaat het gerucht dat ik al opgezegd zou hebben. Nou dat nog niet maar okt/nov ga ik wel aan geven dat jan 2011 mijn laatste maand wordt. Ook Ed zal in nov aangeven dat we Denemarken gaan verlaten.
Maar dat is de iets verdere toekomst.
Dichterbij is.... Ed die weer de marathon van Amsterdam gaat lopen!!
17 oktober is het weer zover. Alle aanmoedigingen zijn welkom!!

Dus wie weet zien we jullie in dat weekend. Zo niet is er een herkansing in het weekend van 27 nov. Dan zijn we weer in NL, dit keer voor de bruiloft van Michel en Anke!!

Tot snel!!!
Liefs Ed en Suus

Oh sorry Ed, nog wat toe te
voegen ;-)
Ja, dat heb ik; de foto's volgen morgen :-)

• 26 September 2010 - 21:00

Fons:

Lang verhaal Suus!
    En nou ben ik de eerste die reageert denk ik!

Tot de marathon!

Groet, Fons

• 27 September 2010 - 07:13

Bien:

Leuk verhaaltje weer!!
    Idd een lange ruk, maar dan zijn we weer helemaal bij.
    Leuk als we elkaar nog kunnen zien het weekend van de 17e.
    Kussss

• 27 September 2010 - 10:41

Guus:

wist niet dat ijsland zo ruig was..dat was afzien.
    morgen foto s kijken.
    groetjes

• 27 September 2010 - 13:54

Rian:

Zo nooit meer wat van me gehoord. Ik lees wel altijd je stukjes hoor. Hebebn jullie al weer een huis eigenlijk als jullie terug gaan komen? Er gebeurt wel veel in de fam Heemskerk; en jullie in september trouwen toch?

Nou hoor verder wel van jullie en je leven daar.
    Groeten,
    Rian

• 27 September 2010 - 18:48

De Stammetjes:

Wat een leuk verhaal en mooie foto's! We zijn weer bij!!!! ciao ciao

• 27 September 2010 - 19:15

Paul:

Mooie foto's van IJsland, dat nodigt uit voor een bezoek (met regenkleding en goed horloge)

• 28 September 2010 - 19:08

Mams:

zie je wel dat regenkleding toch wel eens makkelijk is edje.
    suus je hebt het weer mooi geschreven heel leuk stuk.hebben er van genoten
    groetjes ons

• 28 September 2010 - 19:45

Tinus:

Leuk!!!! Heb zin in de 16e!!

• 29 September 2010 - 14:42

Ch!eL:

Zo wat een vette foto's van IJsland! Wel leuk dat jullie weer snel in NL komen wonen!
    Greets Chiel