1e week in Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu 1e week in Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Susanne Heemskerk - WaarBenJij.nu

1e week in Denemarken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Januari 2009 | Denemarken, Kopenhagen

Hallo allemaal!!!

Alleerst willen we zeggen dat het echt super leuk is dat er zoveel mensen gereageerd hebben op het 1e bericht! Hopelijk blijven jullie dat doen, dan zullen wij ook berichtjes blijven schrijven ;-)

Maar goed, de eerste week wonen in denemarken, de eerste week SAMEN wonen....Is heel goed gegaan. Het samen wonen bevalt prima, de taken zijn goed verdeeld (dat vindt vooral Ed hahaha). We hebben gewoon een paar avonden achter elkaar burgerlijk naast elkaar op de bank gezeten! Echt hoor, hebben we nog niet eerder meegemaakt in ons ruim anderhalf jaar samen zijn.

Jullie zijn natuurlijk heel nieuwsgierig naar wat ik (suus) de hele dag dan doe. Nou het is vooral deens leren (zie foto). Ik heb afgelopen week 4 dagen 3 uur per dag deense les gehad. Is erg leuk moet ik zeggen, maar ook best vermoeiend want ik denk eigenlijk constant in 3 talen (nl, engels en deens). En dan ontstaan er soms hele gekke woorden! Maar goede de docenten snappen dat natuurlijk wel. Ik heb 3 docenten en ja ze zijn niet allemaal even leuk moet ik eerlijk bekennen. 2 zijn er top, en eentje, ja dat is een beetje een geitenwollensokkentype als jullie begrijpen wat ik bedoel (wil uiteraard niemand beledigen die geitenwollensokken draagt :-))
Maar goed heb haar pas 1 keer gehad, dus moet haar nog wel even een kans geven.
Deze week heb ik ook 4 dagen 3 uur per dag les. Daarna 2 weken 5 dagen 3 uur per dag. Jaja het is echt een intensieve cursus. Maar dat werpt ook wel zijn vruchten af merk ik. Gaat echt elke dag beter.

Wat doe ik nog meer...uh ja het huishouden he! Dat krijg je als je het meeste thuis bent! Ed vind het maar wat prettig dat als hij thuiskomt het eten is klaar!. En ach ik vind het niet erg hoor. Bovendien helpt Ed ook echt wel mee hoor!
Maar lekkere broodjes bakken is echt mijn taakje! We hebben van de kerstman een broodbakmachine gekregen. Aangezien brood hier best wel duur is en we geen fan zijn van roggebrood moeten we toch wat! Vanuit nederland hebben we lekkere meel (molen de Sandhaas) meegenomen en nu ben ik dus lekker eigen brood aan het bakken! Heerlijk! (zie foto)

Afgelopen vrijdag zijn Ed en ik naar "statsforvaltning" gegaan om een verblijsvergunning aan te vragen zodat ik een CPR nummer kan krijgen. Een CPR nummer kan je vergelijken met een sofi nummer alleen heb je dit CPR nummer echt voor alles nodig (bankrekening openen, inschrijven bij sportschool, abonnement op mobiel etc). Na de benodigde papieren afgeven te hebben zei de mevrouw achter de balie dat het wel 4 weken kon duren!!! Grrrrrrr, schiet niet echt op als je dat nummer graag wilt hebben! Maar ja als het niet sneller kan..... Wat lag er de volgende dag in de brievenbus??? Bewijs van inschrijving waarmee ik bij het gemeentehuis van Frederiksberg een nummer kan aanvragen! Dus vandaag ben ik naar gemeentehuis geweest (zie foto)en heb ik mijn CPR nummer op papier, het pasje krijg ik binnen 2 weken. Wat bedoelde u met 4 weken mevrouw???
Zodra je een CPR nummer hebt ben je ook automatisch verzekerd, ik moest ook daar ter plekke een huisarts uit kiezen. ienemienemutte.....

Nog meer hoogte punten.... Ja afgelopen zaterdag was er open dag bij de sportschool bij ons om de hoek. Nieuw jaar dus leuke aanbiedingen!!! Heb dus gelijk ingeschreven (mocht stiekem toch zonder CPR nummer). Ze gaven leuke korting EN een mooie sporttas!(zie foto)

Gister hebben we (nou ja eigenlijk Ed want ik moest deens leren ;-)) wat schilderijen opgehangen. Wordt dus steeds gezelliger hier! En het is ook leuk om steeds meer eigen dingen in het app te hebben. En ja sommige dingen van Ed mogen dan buiten staan (zie foto)Het 'vriendjesenvriendinnetjesvansuusschilderij' hangt nog niet omdat we daar een grotere boor voor moeten hebben. Die gaat namelijk op een betonnen muur hangen en de rest hangt op een gipsplatenwandje. Maar hij gaat zeker binnenkort opgehangen worden naast het 'vriendjesenvriendinnetjesvanEd schilderij'

Toevoegingen van Ed: ik kom even terug op het samenwoon gedeelte. Allemaal leuk en aardig maar er verdwijnen steeds meer spulletjes van me. Je kan het op de foto zien, mijn twee prachtige potjes die ik al jaren op mijn dressoir had staan staan nu gewoon buiten. Het dressoir staat nu vol met spulletjes van Suus! ;-) Ook wat betreft de kledingkast. We hebben drie laden in de kast. Ik had er al een vrij gemaakt maar nee.....dat was natuurlijk niet genoeg....mannen herkennen jullie dit? Wat is samenwonen toch heerlijk!!! :-):-)

Tot zover bericht 2!
Groetjes Ed en Suus

  • 12 Januari 2009 - 20:02

    Rian:

    Leuk he, om zo te doen waar jullie zitten. Ziet er goed uit. Nou ik ga jullie volgen hoor! Veel geluk samen en succes met wennen...

    groeten,

    Rian

  • 12 Januari 2009 - 20:13

    Paul:

    Tja Ed,

    samenwonen met een Heemskerk valt ook helemaal niet mee. Nog even en al je spullen staan op het balkon

  • 12 Januari 2009 - 20:15

    Manon:

    Hoi Ed en Susanne,

    Klinkt allemaal super! Het is leuk als het huis ook een beetje van jullie allebei wordt. En tja Ed, ik had je van te voren kunnen vertellen dat vrouwen in de kledingkast iets meer ruimte nodig hebben haha! Hier in Nederland lekker geschaatst. Kan dat bij jullie ook?
    Groetjes Manon

  • 12 Januari 2009 - 20:20

    Miranda:

    hoi
    ik vind het ook om te lezen!
    haha vooral dat stukje van de kledingkast!
    succes met het deens leren en met die geitenoudesokkenleraar;)
    groetjes Miranda

  • 12 Januari 2009 - 20:29

    Ch!LL:

    Hahaha geniaal stukje Ed!
    Suus schrijft tot in detail hoe leuk het allemaal is, en jij schrijft het met 3 regels de grond in :P

    Dat van die opbergruimte is heel herkenbaar ;)
    Je weet hoe ik dat opgelost heb he :D
    Maar doet dat maar niet bij Suus :)

    Zal vd week ff hotel uitzoeken voor NY.

  • 12 Januari 2009 - 20:33

    Ilse:

    Ach, Ed, zo lang het met de aardappeltjes omdraaien goed gaat mag je niet klagen ;-)

  • 12 Januari 2009 - 20:56

    Frank En Mar:

    Hoi alletwee!!
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen (het zijn er al 2) te lezen! Vooral de foto's maken het erg levendig!! ;)
    We zijn blij om te lezen dat het samenwonen, vooralsnog, voorspoedig gaat...wacht maar, na 3jr piepen jullie wel anders...hihi...grapje! En edjekadetje...je moet echt meer inleveren van je kledingkast ik heb namelijk ook bijna de hele kledingkast in beslag! Dat is héél normaal!! Go for it Suus!!
    Suus; succes met je Deens, we zijn benieuwd. We lezen nog meer verhalen en zien nog meer foto's.
    Liefs, Frank en Mar.

  • 12 Januari 2009 - 21:17

    Ozzy:

    Hoi Suus en Ed in DK,
    haha, die potjes van Ed, ik dacht dat het om de krat Tuborg Ol ging, de staan toch ook duidelijk op de foto.
    Gewoon opdrinken Ed!
    En hoe gaat het met jouw deens Ed?
    Gr uit triple X.
    Ozzy

  • 13 Januari 2009 - 07:20

    San:

    Nou, dat loopt al als een geoliede machine hoor ik.. jejeje... arme Ed. Straks staat echt zijn hele hebben en houwen buiten! hahaha! ;-) Kijk maar uit!
    x

  • 13 Januari 2009 - 08:55

    Anke:

    Nou, Susanne, toen Michel met al zijn spullen bij mij op de galerij stond, ging het niet heel anders: mijn tv was te klein en moest inclusief tv meubel naar de slaapkamer, de helft van de badkamerkast moest ik afstaan, de muren kregen een ander kleurtje, allerlei vliegtuigjes en andere prullaria van over de hele wereld verschenen in de boekenkast... Laat die mannen maar denken dat ze anders zijn!?!?

    Leuke foto's!

    Groetjes!

  • 13 Januari 2009 - 09:19

    As:

    Jemig Ed, wat een opgave om je geweldige potjes te moeten opgeven! Eeuwig zonde! hahaha

    Goed volhouden elke week zn update, helemaal leuk!

  • 13 Januari 2009 - 10:07

    Mark Metselaar:

    Hai Ed en Suus,

    Wat leuk om jullie berichten te lezen. Het klinkt allemaal heel huiselijk en gezellig. Heel veel samenwoon-genot.

    Ik wil natuurlijk nog steeds naar Denemarken komen...

    Groetjes, Mark

  • 13 Januari 2009 - 11:04

    Jack:

    hey ed en suus

    ik herken het wel ed. ik ga over 2 maanden samen wonen en sabine clamit nu al dingen, dat gaat ook een strijd worden. ik vind eht erg leuk om jullie avonturen te lezen. even een vraag voor ed. hoest met het lopen ed heb je daar tijd voor of zit je elke avond op de bank?

    gr jack

  • 13 Januari 2009 - 14:19

    Sancho:

    Hey wereldreizigers. Leuk om jullie ervaringen te lezen, en volgens mij gaat het wel goed komen daar ;-)!
    En wat betreft die spullen die verplaatsen, dit schijnt een fenomeen te zijn waar meerdere mensen last van hebben in Frederiksberg als ik het goed heb, iets misterieus, net zoiets als het monster van Loch Ness ;-)
    Nou heel veel plezier nog en ik lees jullie ervaringen wel weer.
    Grt. Sancho

  • 14 Januari 2009 - 11:16

    Renate Rob En Sem:

    nou ed je hebt nog mazzel dat ze ze niet stuk hebt laten vallen. ha ha. ik hoop wel dat jullie de berichten in het nederlands blijven schrijven want als jullie in dit tempo deens blijven leren zijn jullie het nederlands zo vergeten. groetjes

  • 14 Januari 2009 - 19:21

    Martine:

    haha super grappig stukje! Je brood ziet er goed uit joh! Succes met leren
    XX je zus

  • 15 Januari 2009 - 18:25

    Nico En Truus.:

    Hai luitjes,
    Fijn te lezen dat alles goed gaat daar in D.maarken En dat het deens leren ook lukt.
    Hier alles oke en wij horen wel weer iets van jullie.gr.uit Lisse.

  • 16 Januari 2009 - 12:04

    Rob & Astrid:

    Hi Suus en Ed,

    Leuk om jullie wedervaardigheden te lezen.Zoals het spreekwoord aangeeft "op ieder potje past een deksel" .Zodra de deksel erop zit kan je het potje met een gerust hart buiten zetten. Waarom jij nou weer 2 potjes hebt?Hang je soms een geloof aan waarbij je er meerdere dames op na mag houden?Misschien kunnen we er een stemming van maken welke spullen in de woning komen en wat er weggegooid moet worden.
    We zijn weer bezig om hardlopers te ronselen voor de Welsh Castles Relay(2e weekend Juni).Kunnen jullie in je drukke agenda nog wat tijd vrij maken voor dit evenement?

    gr. Astrid & Rob

  • 20 Januari 2009 - 13:29

    Carlijn:

    Hey Susanne,

    Pittig hoor al die lessen!! Knap van je! Vind het erg leuk om je verhalen te lezen. Kan goed begrijpen dat het de eerst week aanvoelde als een gewoon weekendje. Dat Tom en ik gingen samenwonen voelde het de eerste week ook als een vakantie aan. Hopelijk voel je je er al snel thuis, aan de spullen zal het zo te horen niet liggen!!

    Groetjes Carlijn

  • 24 Januari 2009 - 21:28

    Bob En Anne:

    Hey Suus,
    via hyves kwam ik op jullie site. Wat leuk om zo je verhalen te lezen en te horen dat het jullie zo bevalt. Wat goed dat je het Deens zo goed oppakt, knap hoor. Het zal wel pittig zijn!
    Eindelijk samenwonen en elkaar elke dag zien dat is toch iets waar je heel lang naar uit keek. Mis je Nederland al en je vrienden en familie of heb je nog geen heimwee.
    Martine houdt mij op de hoogte natuurlijk ;)
    Heel veel succes met het Deens nog even en zometeen lekker aan het werk.
    Heel veel succes!!!
    Gr Bob en Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2011

Farvel Denmark

26 November 2010

Aftellen in een winters Kopenhagen

26 September 2010

Het wordt minder....

28 Juni 2010

Echt waar?!?!??!!

07 April 2010

Voorjaar komt eraan!!!!
Susanne

Actief sinds 02 Dec. 2008
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 24725

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: